Luisteren
Nadenken
Ontwerpen
Verbeteren

Casus: het opzetten van  een shared service center

Vanuit een pragmatische aanpak met het proces als uitgangspunt, en de veranderkracht van de betrokken organisatie, komen wij tot mooie implementeerbare oplossingen.

Eén van onze klanten, een VO-bestuur in Zeeuws Vlaanderen, vond bij zijn traditionele administratiekantoor niet de flexibiliteit die hij zocht. Behalve de mogelijkheden van fusies met andere VO-besturen, werd ook samenwerking met PO-besturen onderzocht op het terrein van bedrijfsvoering. Vraagstuk dat voorlag bij ons:

  • Betere informatievoorziening vanuit onze administratie om de juiste beleidsbeslissingen te kunnen nemen gelet op de forse krimp;
  • Meer flexibiliteit om in de toekomst met andere besturen (PO of VO) te laten samenwerken en een gezamenlijke administratie te kunnen voeren;
  • Het voeren van de administratie moet goedkoper.

Voor deze klant hebben we drie jaar geleden een mooie oplossing bedacht. Een omgeving met optimale benutting van standaard functionaliteit van AFAS in de onderwijstemplate. Met behulp van standaardisering van processen en rollen bedacht kunnen meerdere besturen vanuit een samenwerkingsconstructie in één omgeving werken. Met strakke sturing komen we samen op een nieuwe werkwijze. Wij beheren de omgeving en zorgen voor blijvende beperkte doorontwikkeling. Hiermee is de kwaliteit van de administratie geborgd en is het bestuur ontzorgd. De kosten liggen inmiddels 30% lager en sinds vorig jaar zijn een tweetal PO besturen aan dezelfde administratieve omgeving toegevoegd. Implementatiekosten waren daarmee marginaal en de nieuwe werkwijze kon zo worden overgenomen!

Wij zijn trots op wat we samen met jullie bereiken

Meer weten?