Formatieplanning centraal en op school als integraal proces

Herkent u dit?

Mutaties in de formatie worden op veel scholen voor Voortgezet Onderwijs bepaald in Foleta, maar mutaties moeten ook in het salarissysteem van  AFAS. Dat gebeurt nu op basis van verschillenlijsten uitdraaien, handmatig vergelijken, invoeren en paraferen. En waarschijnlijk zijn er tussen de scholen onderling ook nog verschillen in werkwijze. Is dat nog van deze tijd om administraties met elkaar te vergelijken en te zoeken naar de verschillen? Kan dat proces niet beter en efficiënter? En kunnen we dat dan ook voor de hele organisatie uniform doen? En levert dat dan niet heel veel mooie bruikbare informatie op over de formatie organisatie breed mbt mobiliteitsvraagstukken en potentiele oplossingen.

Deze week hebben we met een drietal grote VO besturen en Foleta een gezamenlijke sessie georganiseerd, om te kijken hoe we het proces rondom formatieplanning, budgettering, simulering en monitoring zo goed mogelijk kunnen doen. Wat is daarvoor nodig, en wat leggen we in het ideale model vast in Foleta en wat in AFAS. Hoe gaan we gedurende het schooljaar hier verder mee om. Dit centrale vraagstuk is uitvoerig belicht. En wat blijkt, met de mogelijkheden van beiden systemen en een verbeterde koppeling tussen de systemen, zouden hier grote verbeteringen realiseerbaar moeten zijn. Verbeteringen die leiden tot minder werk en meer inzicht. Wij gaan gezamenlijk verder aan de slag om dit ontwerp te vervolmaken en toe te passen in VO-organisaties.

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.